مصرف پرتقال و نارنگي همراه با گوشت و حبوبات باعث جذب بيشتر آهن مي شود

به گزارش ایمنا به نقل از وب دا، يک كارشناس مسوول تغذيه ضمن اشاره به خواص مركبات اظهار كرد: مركبات شامل پرتقال، نارنگي،‌ نارنج و كيوي مي‌باشد كه جزء ميوه‌هاي پائيزه و زمستانه محسوب مي‌شوند و داراي خواص خوب و مناسبي هستند.

يوسف نقيايي ادامه داد: شاخص‌ترين خواص مركبات، وجود ويتامين‌ها از جمله ويتامين ث است كه منبع مناسبي از اين ويتامين به حساب مي‌آيند.

وي عنوان كرد:‌ مركبات بسته به نوع آنها حاوي اسيدهاي آلي از جمله اسيد تارتاريك و اسيد سيتريك هستند كه اين اسيدها علاوه بر اينكه محيط معده و گوارش را اسيدي مي‌كنند و موجب از بين رفتن قسمتي از ميكروب‌هاي مضر مي‌شوند، مي‌توانند به جذب بعضي از مواد معدني مانند آهن و روي كمك كنند.

اين كارشناس تغذيه با تاكيد بر اينكه در مصرف اين دسته از ميوه‌ها بايد درجه‌ي اعتدال را رعايت كرد توصيه كرد: بايد گروه ميوه‌ها را معمولا بين ۲ تا ۴ واحد در روز مصرف کرد به طوري كه يك عدد پرتقال متوسط و يا ۲ عدد نارنگي به عنوان يك واحد از گروه ميوه‌ها درنظر گرفته مي‌شود.

وي، مصرف ميوه‌هاي دسته‌ي مركبات در كنار غذاهاي حاوي آهن مانند گوشت‌ها و حبوبات را بخصوص به افرادي كه سابقه‌ي كم خوني دارند، توصيه كرد و افزود: اين دسته از ميوه‌ها به جذب بهتر آهن كمك مي‌كند.

نقيايي در پايان خاطرنشان كرد: مصرف زياد مركبات مانند ساير ميوه‌ها مي‌تواند علاوه بر اينكه انرژي دريافتي روزانه را بيش از نياز فراهم كند، مي‌تواند منجر به افزايش سرعت عبور مواد غذايي از دستگاه گوارش شود كه خود اين موضوع موجب سوء جذب يا كمبود بعضي از ريز مغزي‌ها شود

دیدگاهتان را بنویسید