٧ اشتباه رایج درباره آبمیوه

١) آبمیوه که چاق نمی‌کند!

از کجا به این نتیجه رسیده‌اید؟ هر قاشق چای‌خوری‌ آبمیوه، ٥ گرم قند دارد و هر گرم قند، ٤ کیلوکالری انرژی. یعنی یک پاکت آبمیوه آماده، لااقل ٨٠ کیلوکالری انرژی دارد و طبیعی است که افراط در مصرف چنین آبمیوه‌ای، مساوی است با چاقی. البته برخی آبمیوه‌ها مانند آب پرتقال، سیب، آناناس، گریپ‌فروت، گوجه‌فرنگی و هویج، اندیس گلایسمی ‌کمتری ‌دارند، یعنی قندشان آرام‌تر جذب می‌شود و از این جهت، خطرشان کمتر است.

٢) آبمیوه چه ربطی دارد به پوسیدگی دندان‌؟

قند موجود در آبمیوه‌ها باعث پوسیدگی دندان می‌شود. از طرفی، مواد نگهدارنده‌ای که به بیشتر این آبمیوه‌های آماده اضافه می‌شود، در دراز مدت عوارض خطرناکی دارد. با این وجود، همین آبمیوه‌ها خیلی بهتر از نوشابه‌های گازدارند و البته آبمیوه‌های طبیعی هم خیلی بهترند از این آبمیوه‌های آماده.

٣) آبمیوه، سالم‌ترین نوشیدنی‌ دنیاست؟

‌در این که آبمیوه‌ها از نوشابه‌های گازدار بهترند شکی نیست، ولی تمام تعریف و تمجیدها شامل حال آبمیوه‌هایی می‌شود که واقعا آب میوه باشند، نه مثل خیلی از این آبمیوه‌های بازاری که فقط ٥ تا ١٠ درصدشان آب‌ میوه طبیعی است و بقیه‌اش آب است و شکر! اگر می‌خواهید سالم‌ترین نوشیدنی دنیا را بشناسید، مورد چهارم را بخوانید.

٤) آب که خاصیتی ندارد، آبمیوه بخور!

اشتباه می‌کنید! هیچ چیز جای آب را نمی‌گیرد. ٥٠ درصد وزن آقایان و ٦٠ درصد وزن خانم‌ها را آب تشکیل می‌دهد و طبیعی است که اگر میزانش کم و زیاد شود، توازن بدن به هم می‌ریزد و حتی می‌تواند باعث مرگ ‌شود. به خاطر همین است که پزشکان توصیه می‌کنند حداقل روزی ٨ لیوان آب بنوشیم.‌ سنگ کلیه، سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و نارسایی دریچه میترال قلب در کمین آنهایی نشسته است که عادت به نوشیدن منظم آب ندارند.

٥) در سنین رشد، مصرف آبمیوه‌‌ هیچ محدودیتی ندارد؟

این‌طور نیست. کالری و قندی که آبمیوه‌های آماده دارند، نزدیک است به قند و کالری نوشابه‌های گازدار، پس خطر افزایش وزن، اولین خطر افراط در مصرف آبمیوه است. اسیدی بودن آبمیوه هم مزید بر علت است و باعث می‌شود دندان‌ها با خطر پوسیدگی مواجه شوند. پس مراقب باشید بچه‌هایتان در مصرف آبمیوه زیاده‌روی نکنند و اگر نمی‌توانید جلوی آنها را بگیرید، لااقل آبمیوه‌هایشان را کمی با آب رقیق کنید.

٦) چشمت تار شده؟ آب‌هویج بخور!

این هم از آن حرف‌هاست! بینایی ما به هزار و یک علت ممکن است افت کند و طبیعتا تشخیص و درمانش با چشم‌ پزشک است، نه آب‌هویج، البته این که می‌گویند آب‌هویج چشم را تقویت می‌کند، یک منطق علمی دارد. هر ماده غذایی حاوی ویتامین A برای متابولیسم چشم مفید است، یعنی تقریبا تمام انواع میوه و سبزی، مخصوصا میوه‌های قرمزرنگ. اما حرف، همان حرف اول است. بینایی ما به هزار و یک علت ممکن است افت کند و برای درمان، اول باید مشکل را تشخیص داد، یعنی باید رفت دکتر.

٧) نکتار همان آب‌ میوه است، چه فرقی می‌کند؟

آبمیوه طبیعی‌تر است چون‌ فقط آب به آن افزوده می‌شود، ولی به نکتار، علاوه بر آب، مقداری اسانس و نگهدارنده هم اضافه می‌شود. در این فرآورده برای هر نوع میوه باید حداقل میوه محتوی که طبق استاندارد مشخص شده است رعایت شود، مثلا در نکتار سیب و زردآلو باید حداقل ٣٥ درصد و در نکتار گلابی و هلو باید حداقل ٤٠ درصد میوه وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید